torsdag 15 juni 2017

Lyssnade på kommunchefen (Bengt Flykt) en sista gång som anställd

Bengt Flykt är en bra talare har jag fått mig till livs några gånger.

Han håller traditionellt både jultal (på rim) samt sommartal vid sista kommunfullmäktige sammanträdet innan sommaren.

Hade även nöjet att uppträda tillsamman med honom i riksdagen 2 februari i år. Tyvärr ringde min äggklocka (vi fick ju bara 10 minuter tillsammans av Trafikutskottet så jag "timade" framställningen och pratade saktare än väntat vilket ledde till mindre tid för Bengt innan "phånen" började plinga) innan han fick fram slutklämmen vilket tog udden lite av den framställningen.

12:e sommartalet igår i Kälarne
Att vara kommunchef i en liten kommun med begränsade (och minskande) resurser är ingen lätt uppgift. Utmanande men inget glamourjobb precis.

Rent praktiskt är han högste chef över en organisation med ca 700 anställda. Styrelsen består av politiker som till stor del gör jobbet med en ideell drivkraft (och tid).

När jag kollade sist var det ungefär 2-2.5 årsarbete avlönat arbete (kommunalrådet heltid, oppositionsrådet halvtid plus lite annat). Andra politiker får ersättning för mötestid och reseersättning. Inget fett jobb precis.

Talet igår innefattade både hopp men också mörka moln. De mörka molnen beror mest på saker utanför kommunens kontroll och är resultatet av den centralistiska synen vi har på den offentliga förvaltningen vi har i Sverige (med anor från Axel Oxenstierna i början på 1600-talet). Saker bestäms centralt (riksdagen t.ex.) men analysen av hur det slår på olika kommuner är inte alltid fullgod. Om småkommuner drabbas så drabbar det inte så många röstberättigande och då struntar man ofta i klagoropen.

På den ljusa sidan dök det upp att Bräcke blivit utsedd av SKL som en förebild som en liten kommun som lyckats över förväntan att hantera ekonomin samtidigt som man lyckats leverera nytta av god kvalité till medborgarna. "Humlan flyger" det skulle ju inte gå som Bengt uttryckte det.

Även fiberutbyggnaden fick omnämnande (vilket jag är glad för) och siffror han presenterade var mina (93% fastboende inkopplade vid årsskiftet). Alla fel därvidlag är mina och jag har haft en "fight" med PTS om hur de gör sin statistik (51% vid senaste publiceringen). Se:
http://fiberopticislands.blogspot.se/2017/03/mojliga-forbattringar-i-pts-uppfoljning.html

Har sagt till PTS att om de inte blir bättre kommer Bräcke kommun att vilja att de inte presenterar siffror för kommunen. De förvirrar både medborgare och media (senast ÖP lokalt). Det som presenterades av ÖP som en nyhet är faktiskt "fake news" och media är "den nyttiga idioten". Nyheten borde varit varför PTS statistik är så fel vilket jag påpekade för reportern på ÖP men det blev inget av det.

Till det positiva var även att Skidtunneln öppnar 15 september i år. Se:
http://fiberopticislands.blogspot.com/2017/02/x-country-skiing-and-biathlon-247-365.html

Andra positva nyheter är att antalet medborgare ökar (är trenden bruten?).

Hoppas att talet publiceras för det var bra. I en framtid kanske vi får se det både "live" och i efterhand i kommunens egen Youtube-kanal eller varför inte på SVTPlay/Jämtland eller SKLPlay.

Lite andra bilder från KF igår.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar