söndag 18 december 2016

Uppdaterad bredbandsstrategi för Sverige

Äntligen finns det en strategi som gäller 100% av ytan i Sverige. Mycket bra.

Idag presenterade Peter Eriksson regeringens nya strategi (som skall antas av regeringen imorgon?).

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/12/regeringens-nya-bredbandsstrategi---ett-helt-uppkopplat-sverige/
Eftersom det inte finns någon text eller bilder lyssnade jag på hans pressträff (~25 minuter).

Några bilder plockade jag från videon.

2025 är målet 100% yttäckning
2020 målet uppdaterat sannt nya delmål
Målen i linje med EU's Gibit Society

Ambitionerna är inte fiber överallt

De sista två bilderna tycker jag är mest intressanta. Skall bli intressant hur de 0.1% väljs ut och av vem.

Se mitt inlägg om hur mycket bredbands som behövs:
Tolkade jag dragningen rätt kan nog den medborgliga rättigheten ökas till 30 Mb/s (2023 eller 2025?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar