torsdag 1 december 2016

Hur långt räcker 1 miljard på landsbygden?

Det blev känt igår att regering skjuter till 150 MSEK extra så nu blir det 1 miljard extra pengar till landsbygden från de ursprugliga 3.25 miljarder för 2015-2020 i landsbygdsprogrammet.

Hur lång räcker då de? Ja de beror på hur de används.

Jag har gjort följande.

Inställningar i Bredbandskartan.se
Med rätt inställningar på Bredbandskartan kan man visualisera tätorter i Sverige grafisk. Välj bygga med stöd (Ansökningskartan) först. Välj sedan inställningar som jag gjort i bilden ovan.

Då kan man producera en karta över Sverige och dess tätorter.

Klicka på bilden för detaljer

Nu gjorde jag ovanstående bild genom att klippa ihop 7 bilder. Började i norr och tog så mycket som fick plats på skärmen. När jag sen klippte ihop bilderna var det först på den 6:e som Stockholm dök upp.

Efter att ha studerat kartan är jag nu övertygad att man bara behöver ha växlar i tätorter i Sverige utan undantag. Skall det vara på några andra ställen kanske det skall vara vid gränsen till Norge (typ Riksgränsen, Vuoggatjålme, Bredviken, Valsjöbyn, ...) under förutsättning att man har en fiber över till Norge också.

Titta på statistiken jag skrev om här http://fiberopticislands.blogspot.se/2016/11/behovs-det-fibernoder-utanfor.html.

Med vetskapen att det bara är ~15.000 personer (kanske 10.000 hus) som bor mer än 3 mil från en tätort i Sverige samt att det finns lasrar som räcker minst 18 mil så tror jag att man når alla personer från en tätort utan att behöva förstärka signalerna i fibern.

Vad kostar det då att bygga accessnät på landsbygden i Sverige om man gör det effektivt?

Enligt sammanställningar som är gjorda i Bräcke och Gotland så kan vi säga att det borde inte ligga på mer än 25.000 i snitt i Sverige.

Om kunderna är villiga att att betala 19.900 för en anslutning så det saknas ca 5.000 i snitt.

För 1 miljard borde man då kunna bygga 200.000 anslutningar. Tänk även på att det redan satsats 3.25 miljarder plus att Tillväxtverket skjutit till 800 miljoner.

Tänk också på att varje anslutning är värd minst 10.000 per kund (intäkter - kostnader över 20 år) bara i kabelhyra för den som förvaltar näten så detta kan gå ihop om vi gör det rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar