tisdag 2 oktober 2012

Design by Quarterly reports?

http://www.telia.se/privat/aktuellt?filters=driftinformation

Vi har de senaste veckorna läst om störningar i Telias IP-telefoni system (   http://www.dn.se/ekonomi/problem-med-telias-iptelefoni ).

I våras stannade hela 4G-nätet för Telia i Sverige ( http://www.dn.se/ekonomi/problem-for-telias-4g-nat )

Det finns säkert de som förklarar detta med att IP-nätverken och applikationerna inte är tillräckligt mogna än och att vi lär oss med tiden. Själv skulle jag påstå att det är ett designval som gjorts av Telia som leder till dessa problem.

T.ex. så behöver man i IP-telefonin inte köra allt via en GateWay. Om båda parter använder IP-telefoni kan man sätta upp trafiken direkt mellan telefonerna (via enum servrar). På detta sätt finns ingen central punkt som kan gå fel. Men då kan man ju inte ta ut samtrafikavgifter så det var ju inget bra för kvartals rapporten. Detta är inget unikt för Telia utan alla telefonoperatörer verkar ha valt denna lösning.

Samma problem verkar det vara med 4G. Det finns inget behov av en central GateWay men på något sätt verkar man ha en central administrationspunkt som kan sänka ett helt lands kommunikation.

Är det mer av detta vi har att förvänta oss i framtiden när "markanden" skall lösa alla problem utan samhällsansvar? Man kan iofs säga att det är omöjligt att få 100% tillgänglighet utan att vara kopplad till flera operatörer samtidigt med olika administartiva domäner som använder olika växlar olika kablar osv...

Det är möjligt att få ett nät med högre tillförlitlighet och tillgänglighet med ett rent IP nät än ett traditionellt telenät. Det är det vi skall satsa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar