torsdag 17 maj 2012

På väg till Rissna

Det var en händelserik dag igår.

Började dagen med att konstatera jag hade punktering när jag skulle åka från Överturingen. En sten hade gjort hål i däcket. Resultatet av hemfärden från Revsund i tisdagskväll på vägen över Ocksjön tror jag. Fick hjälp att byta däcket av en Turingebo på Macken.

Rastplatsen vid bron över Ljungan strax utanför Kölsillre
Stannade vid Ljungan på väg in mot Ånge. Rastplatsen ligger vid slutet av Haverö strömmar som är ett naturreservat och borde vara obligatorisk att besöka för alla som passerar.


Efter ett morgonsamtal med Stefan Wallsten och Jan Rylander på Ånge kommun fortsatte jag mot Rissna i Bräcke kommun.

Strax innan Rissna träffade jag herr och fru Trana.




Framme i Rissna fick jag kaffe hos depå GRANDE. En Sverige-unik anläggning och en av de dolda guldklimparna i Bräcke. Perfekt för företagsevent och konferanser då de har tagit över gamla skolan i Rissna.

Drog sen vidare för att hälsa på Annika Svensson (en av drivkrafterna för fiber till alla i Rissna) men strax utanför Rissna fick jag dagens andra punktering. Körde tillbaka till Rissna på punkterat däck och svängde in till depån. Där fick jag hjälp med att plugga det första däcket samt att Pål letade upp ett gammalt däck som jag nu har som reservdäck.



Stenen som gått genom däcket
Körde sen upp till Annika & Göran på sågen. Men Annika var och hjälpte någon annan så hon var inte hemma.




Drog vidare mot Lillsjöhögen där de drog in fiber i de flesta husen för 6 år sedan. Min kusin bor där och jag har inte träffat honom på 15 år då vi båda jobbade på Ericsson. Han i Östersund och jag i Älvsjö. Lillsjöhögen är en framåt by och de måste nu bygga ut dagis. Här har ideella krafter även byggt en ny kyrka av stavkyrketyp (den står nog fortfarande här om 500 år). Det är nog detta som kan hända när bygden tror på att man kan bo kvar där.








Fortsatte sedan till Frösön där vädret inte var lika bra. Men vyerna var det inget fel på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar