måndag 12 september 2011

Mobilt när det är som bäst

Åker tåg från Stockholm till Hudiksvall. Har varit uppkopplad på 3G nätet via min egen sticka sedan Uppsala och bara tappat kontakten 1 gång. Det är detta som är så bra med de mobila näten.

Brukar roa mig med att logga ping-tiden (var 30:e sekund) till bredbandskollen.se och noterade nyss ett personligt rekord med en "Roundtrip" på 46546 ms (översätter vi 46 sekunder till avstånd i ljusets hastighet har signalen gått 20 gånger till månen t.o.r innan den kom tillbaka om jag räknat rätt).

När jag får en stabil ping-tid på 150 ms brukar nätet vara användbart.

Vid övningen på Rikteatern i förra veckan låg ping-tiden på ca 20 ms mellan Hallunda - Härnösand. Jag tror att ljudet fick en fördröjning på 12 ms från en mikrofon genom mixern och hela vägen till Härnösand och ut i högtalarna i deras högtalare. Det motsvarar att ljudet går 4.1 meter i luften (ljudhastighet i luft = 343 meter/s vid 20 grader C).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar